MissVivis synvinklar

Inlägg publicerade under kategorin Resor & restips

Av Vivi - 9 januari 2012 14:00

Först av allt vill jag tacka underbara Linda och Mia för att de anordnade denna träffen,

ett extra tack till Linda eftersom hon faktiskt valde att fira sin födelsedag med oss,

hon fyllde nämligen år i lördags, hipp hipp !

Hela dagen började med att jag tog tåget till Göteborg, när jag stod och väntade på tåget ställer sig en tjej brevid mig som jag tycker jag känner igen, men ni vet hur det är, man vill helst inte hälsa förrän man är någorlunda säker.

Jag blev dock någorlunda säker när tjejens telefon ringde och jag hörde henne svara:

"Ja det är Anneli", det var härliga Donken som stod där ju!

Inte nog med att hon hamnat på samma tåg som jag av en slump, vi hade dessutom fått platserna brevid varandra,

så hela vägen upp till Göteborg hade jag trevligt sällskap, tack Donken !

När jag kom fram till Götet hade jag bestämt fikaträff med en väninna jag faktiskt inte träffat sedan vårt bröllop,

med andra ord alldeles för länge sedan. Det var verkligen jättemysigt att träffas igen och hon hade med sig sin lilla dotter som nu inte är så liten längre, jösses sicket litet charmtroll!

Efter den träffen var det dags att möte upp Malin som också skulle på bloggträffen,

vi har träffats en gång innan och det var superkul att få träffas igen !

Själva bloggträffen var fantastiskt rolig! Det var så roligt att få träffa människor man haft kontakt med så länge.

Vi blev ungefär 12 personer på träffen och jag har ju haft kontakt med fyra av dessa tjejer sedan innan.

Malin var som sagt jätte trevligt att träffa igen en tjej som är lika fin på både utsidan och insidan!

Härliga Linda var lika gullig & omtänksam i verkligheten som i bloggen,

Donken var lika härligt sprudlande och rolig

och Mia var lika klok och kärleksfull som jag trodde hon skulle vara (och din man var väldigt trevlig han med),

riktiga toppentjejer allihopa, även de bloggerskor jag inte haft kontakt  med innan!

Förrutom trevligt sällskap, god mat & goda drinkar, så bjöd även kvällen på en del trevliga överraskningar!

Peter Siepen var på samma bar och Linda som fyllde år och allt fick ett kort tillsammans med honom,

vi fick även vara med om ett frieri vilket naturligtvis gjorde att hälften av oss lite diskret fick torka tårarna ur ögonvråna

och sedan fick vi även med oss fina små goodiebags, väldigt uppskattat!

(Kommer inägg om den senare).

Jag vill åter igen tacka för en supertrevlig kväll!

Det blev inte så många kort som inte blev suddiga tyvärr (ny kamera) men här är några:

Av Vivi - 8 december 2011 11:15

Det är ett år sedan vi var i Playa del CarmenMexico på vår bröllopsresa, tiden går så fort !

Jag längtar verkligen tillbaka dit och hade inte köksrenovering och annat kommit i vägen

hade jag gärna bokat en resa nu i januari!

Jag har ju redan skrivit en liten summering av resan,

men då jag fått en hel del frågor tänkte jag skriva ytterligare en recension,

så här ett år efter resan har man  ju fått lite perspektiv.

Mexico är ett paradis! Inte bara på grund av stränderna & vacker natur utan även pga av kulturen, maten, människorna & shoppingen!

Det jag framför allt älskade med Mexico var det stora utbudet och det är också det som skiljer Mexico från resmål som t.ex Thailand.

Det finns en massa att shoppa, otroligt mycket äventyr & utflykter att välja på, riktigt god mat, vackra vackra stränder och väldigt mycket för den kulturintresserade.

Hela landet andas kultur, spänning & fest.

Det finns verkligen något för alla och jag skulle säga att Mexico passar lika bra för barnfamiljen, de förälskade, kompisgänget som för pensionärerna!

Så ... nu när ni blivit övertygade och beställt er resa så får ni några korta handfasta tips:

Pengar:

Det går att betala i USD, men Pesos är att föredra. Ha med Pesos i olika valörer,

räkna med att betala 10-15% i dricks.

Mat & dryck:

Priserna varierar,  men en rejäl middag för 2 personer med dryck kostar ca 300-400kr, du kan naturligtvis hitta både billigare & dyrare mat. Missa inte att besöka Carlos & Charlies, underbart ställe med fantastiskt roliga servitörer & god mat, det finns flera sådana restauranger i Mexico.

Vad det gäller magsjuka så blev vi inte magsjuka en enda gång!  Vi åt både ätit glass och drack drinkar med is i på lokala restauranger utan att bli dåliga. Viktigt är dock att INTE dricka kranvattnet!

...en sak till: Lämna inte Mexico utan att verkligen pröva genuin Mexicansk Tequila!

Shopping:

I Playa del Carmen finns nästan allt du behöver och du kan hitta det mesta för bra priser.  Det finns också en massa försäljare som säljer precis allt möjligt, men det går faktiskt att undvika dem...

Om de frågar om du är svensk låtsas vara finsk, om det inte fungerar spela döv

och om det inte fungerar, spela död !    Apoteken har ett bra utbud av myggmedel och mediciner, så man behöver inte oroa sig för att sakna ngt egentligen. Lämna helt enkelt mycket utrymme i väskorna när ni åker dit.

Du hittar mycket roliga souvenirer, keramik och det är riktigt bra pris på de fina hängmattorna!

Utflykter:

Vi gjorde fyra utflykter under våra två veckor, Chichen Itza, Coba, Simmade med delfiner och även en katamarantur med snorkling.

Vi bokade alla utflykter med vår researrangör eller hotellets arrangör, tyvärr är ofta utflyktsförsäljarna på gatan ganska oseriösa och du kan åka på en massa extra kostnader, betala hellre lite mer hos en seriös arrangör.

Några måsten i Mexico tycker jag är:

- Ett besök av pyramider, om inte Chichen Itza är ett måste, så rekommenderar jag Coba!

- Ett besök av en Cenote, dessa undervattensgrottorna var helt otroliga !!

- En båttur gärna med snorkling, detta är bästa sättet att se hur underbart det turkosa havet kring Mexico är.

- Om du är delfinälskade tycker jag du ska passa på att komma nära dem i Mexico, se bara till att hitta ett ställe där delfinerna har det bra och inte överexploateras.

Utflykter jag vill göra nästa gång:

- Besöka Isla Mujeres, har hört & läst så mycket bra om den ön och ångrar att vi inte åkte dit.

- Besöka vattenparken Xel-ha

- Besöka äventyrsparken Xplore

Vi hade en helt underbar semester med god mat, läskande drinkar,

mycket roliga servitörer, massa knasiga souvenirer och roliga utflykter.

Här får ni även lite bilder från vårt vinterparadis !

Av Vivi - 28 november 2011 13:45

I fredags åkte jag , min syster & min mor ned till Arild för att checka in på Rusthållargården, detta är tredje året i rad vi åker på SPA tillsammans.

(Asian SPA i varberg förra året och Tylösand SPA förrförra året).

Vi kom fram till en mysig liten stenbyggnad som låg bara ett stenkast i från havet, det mysiga intrycket förstärktes när vi kom in i receptionen. Jag måste verkligen berömma dem för deras inredning, hotellet var verkligen otroligt charmigt och personalen väldig trevlig och hjälpsam, man fick ett väldigt varmt och personligt mottagande både i reception, SPA och restaurang.

Mysiga detaljer i receptionen! Där fanns nötter, kaffe, lyxigare teér m.m.

Rummen var helt fantastiska, man fick en känsla av att åka tillbaka lite i tiden.

De hade söta små skåp, vackra möbler och vacker utsikt, vi hade sådan tur att vi hamnade på den sidan som hade havsutsikt!

Älskar det lilla skrivbordet

Fräsch badrum, det enda som var lite mer "modernt"

Söta detaljer

Titta! En smytt !

Den otroligt vackra utsikten från vårt fönster

Tyvärr har jag inga bilder från restaurangen eller julbordet, men jag kan försäkra er om att det var väldigt mysigt, maten var ekologisk & väldigt god (mmmm vilken lax!) och vi hade en jättetrevlig servitör!

Det enda minuset kan möjligtvis vara vinet som visserligen var gott, men det fanns inte en flaska att beställa under 500kr.

Festfin & redo för julbord...hmmm missade visst att visa själva det festfina...

varken skor eller klänning syns ju !

Dagen efter julbordet hade vi våra behandlingar, tyvärr vi hann inte besöka deras relaxavdelning med bubbelpool & bastu, men så går det när man bokat upp sig 2 ½ timma på olika behandlingar...

En behandling jag kan rekommendera är deras rusthållarkur med scrub, bad & massage!

Jag tror jag faktiskt tappade all kontakt med min kropp ett tag, så härlig var den, kändes som man var innbäddad i molntussar!

Rusthållargården har verkligen lyckats behålla en gammaldags charm utan att det kändes slitet eller ofräscht. All mat är ekologisk & väldigt god, all personal var väldigt trevlig och man kände sig verkligen välkommen.  Jag ger detta hotell/SPA 4 starka kurer av 5 !

Så om ni letar efter ett charmigt litet hotell med vackra omgivningar, trevlig personal, SPA & god mat kan jag rekommendera Rusthållargården. Det blir säkert inte mitt sista besök här !

Det finns dessutom en del ganska förmånliga paket nu under hösten/våren

som t.ex Höstvärme - Övernattning, 3-rätters middag & frukost för 1250kr/pers.

Av Vivi - 21 september 2011 10:50

Mina fina tjejjor har introducerat mig för något vääääldigt praktiskt.

Det är ju nämligen så att om man är ett kompisgäng som träffas ofta & fotar mycket, så är det ju inte alltid så lätt att få tillgång till alla foton.

Då finns det något som heter Dropbox.com där du kan ladda upp dina foton och sedan bjuda in medlemar, ett gemensamt online-album!

I denna gemensamma fotomapp kan man sedan ladda hem de foton man vill ha, dessutom i hela format om man vill!

Så himla praktiskt !

Här några foton mina vänner tog under helgen !

Fina Café Killeröd

Dessa är tagna vid Brante källa

Fina Filosoferande Fröken F

Med rätt inställningar kan nästan vem som helst se bra ut

Av Vivi - 20 september 2011 10:41

Här är lite foton från vår härliga tjejhelg !

Något säger mig att vi överdrev snaxinköpen lite ...

hälften var nog kvar när helgen var över!

Det fina uterummet!

Hi hi hi detta var sååå roligt!

När vi skulle sova första natten så blev fina D jätterädd när hon skulle lägga sig

i sängen eftersom en melodi började spelas.

Vi hade ingen aning om vad den kom ifrån, vi gissade på spelande nattgardiner till dörrrklockor m.m. Tillslut kollade M under D´s säng och där låg en livsfarlig ...speldosa !

Oj vad vi skrattade!

Otroligt mysiga Cafe Killeröd förtjänar ett besök om ni är på Bjärehalvön.

Deras äppelkaka & varma choklad är helt fantastisk!

Men utsikten är nästan det allra bästa...

På söndagen tog vi en kort utflykt till Brante källa på Hallandsåsen,

ett riktigt fint område där jag och min make tog våra bröllopsfoton!

Av Vivi - 19 september 2011 13:15

Jag tänkte att jag ska vara min vana trogen och även ge Lögnäsgård en liten recension, jag har ju faktiskt gjort en recension på alla andra SPA jag varit på.

Detta är mitt andra besök på Lögnäsgårs som ligger i Skotttorp, första gången var som brud & nu som "vanlig" gäst.

Först & främst kan man inte kalla Lögnäsgård ett SPAhotell utan snarare ett gårdshotell med en SPA-avdelning.

Incheckning och utcheckning gick väldigt smidigt, men man kan tänka på att ut- & incheckning sker vissa tider eftersom receptionen inte alltid är bemannad.

Vi hade bokat in oss på deras "självhushåll", en lägenhet som vi fick ha för oss själva med kök, sovrum & en vacker inglasad altan, städning, lakan osv ingick, men frukost fick vi köpa vid sidan om. Boendet kostade 1190kr/natt.

Maten på Lögnäs var bra, god förrätt & god varmrätt och trots ett stort sällskap i restaurangen på lördagen så fick vi bra service.

Själva SPA:et var trevligt, men kanske lite litet. Vid större sällskap så blir det både trångt och hög ljudvolym. Samtidigt kostar ett SPA-besök bara 195kr vilket är väldigt billigt jämfört med många andra ställen (vi köpte ett matpaket med SPA för 465kr/person).

En rekommendation är att boka badtunnan, detta tyckte både jag & mina tjejkompisar var mycket mysigare än SPA:et. Den kostan 1000kr att boka, men är man några som delar på det blir det inte så farligt och det är värt varenda krona när man ligger i det varma vattnet och tittar upp på stjärnorna!

Jag måste säga att vi blivit väl mottagna på Lögnäsgård, vi blev jätteförtjusta i lägenheten vi hyrde, rummen är också väldigt fina och de har bra service även om man kan få vänta lite på den ibland.

Framförallt så ger Lögnäs dig otroligt mycket för pengarna. Jag vet inget ställe som är så fint och samtidigt så billigt som Lögnäs! Har man ont om pengar och ändå vill göra något mysigt är Lögnäs stället för dig. Prisexempel:

För vår helg, två nätter, frukost, middag med SPA ena dagen & badtunna så betalade vi 1260kr/person!!

Det finns dessutom en massa utflyktsmål kring Lögnäs då du bor nära Bjärehalvön & Båstad.

Tusen tack till Lögnäsgård för en trevlig vistelse, det var säkert inte den sista !

Av Vivi - 1 september 2011 13:15

Okej här kommer de allra sista djurbilderna på ett tag, jag lovar !

Dessa är från Tropicarium som ligger precis vid ingången till Kolmårdens djurpark. Jag rekommenderar ett besök där, favoriterna var nog rummet med småsöta apor som hoppade omkring löst & poolen med rockorna.

Det enda jag hade önskar var att vissa djur hade kunnat få lite mer yta....

Av Vivi - 31 augusti 2011 21:15

Jag skojade inte när jag skrev att jag hade mycket foton ....

Jag är ju så dålig på namn, men jag hörde en tjej beskriva dessa djur som

"en blandning mellan hare & rådjur"

Detta djuret vet jag är en get *stolt*

Tycker dessa foton blev så roliga....

Järv

Nalle!

Lite mer om MissVivi

Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

Instagram

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se